Sociální šetření není inspekce domova, nejdůležitější je potenciální klient
Když se v životě dostaneme do situace, že pro své blízké potřebujeme zařídit sociální službu, je to pro nás mnohdy těžké. Zároveň poskytnutí jakékoliv sociální služby je podmíněno předchozím sociálním šetřením. Proč to tak je a jak takové šetření probíhá?
Sociální šetření je klíčovým nástrojem k tomu, abychom jakoukoliv sociální službu, o kterou má váš blízký zájem, mohli poskytovat dle jeho individuálních potřeb. Pokud má váš blízký zájem o některou ze sociálních služeb, je nutné nejprve vyplnit žádost. Už dle žádosti si naše sociální pracovnice udělají obrázek o zdravotním stavu a sociální situaci vašeho blízkého – tedy jaká je míra jeho samostatnosti a jaké jsou vaše možnosti, jakožto pečující rodiny.
Následně si sociální pracovnice domluví osobní schůzku přímo u vašeho blízkého doma. Na místě posuzuje, zda skutečnost odpovídá údajům uvedeným v žádosti. Tedy nakolik a zda je váš blízký samostatný a schopen se sám o sebe postarat, jaké používá kompenzační pomůcky. Posuzují se také rodinné vazby, tedy zda má potenciální klient nějaké příbuzné, kteří mu mohou pomoci. Na sociální šetření jezdíme za žadateli domů, nicméně nejezdíme na inspekci domova ale seznámit se s žadatelem. Není proto potřeba nijak speciálně uklízet nebo se jinak připravovat. Hlavním cílem sociálního šetření je zjistit, jak na tom váš blízký je, abychom mu pomohli vybrat vhodnou službu a nastavit konkrétní činnosti, se kterými potřebuje pomoci. Případně rovnou nastavit četnost návštěv pečovatelek nebo například doporučit podání žádosti i do pobytového zařízení.
S úhradou zvolených sociálních služeb vám pomůže příspěvek na péči, i jeho přiznání předchází sociální šetření, o které se stará úřad práce. Od sociálního šetření, které provádí poskytovatel sociálních služeb, se liší a posuzuje situaci dle mírně jiných kritérií. V případě terénních služeb je čerpání příspěvku určeno pro úhradu sociálních služeb, ačkoliv je vyplácen příjemci příspěvku. V případě umístění v pobytovém zařízení je příspěvek vyplácen přímo pobytovému zařízení.
Co se bude dít, když zavoláte s poptávkou sociálních služeb pro vašeho blízkého?
- Požádáme vás o podání žádosti o službu, navedeme vás, kde potřebné dokumenty na našem webu najdete nebo vám je zašleme na e-mail. V případě pobytových služeb a služby domácího hospice je nutné dokládat i lékařskou zprávu.
- Po přijetí žádosti vás a vašeho blízkého kontaktujeme a domluvíme si termín sociálního šetření přímo u vašeho blízkého doma.
- Přijedeme k vám a ověříme či doplňujeme si informace z podané žádosti. Zjištěné informace následně vyhodnotíme, abychom vašemu blízkého poskytli službu podle jeho skutečných potřeb.
- Poskytneme základní sociální poradenství a informujeme vás i vašeho blízkého o možnosti využití příspěvků na péči na úhradu našich služeb.
- Po přijetí do služby klienty pravidelně sledujeme a jejich stavu přizpůsobujeme službu nebo navrhujeme požádání o vyšší příspěvek na péči, pokud se stav klienta zhoršuje.
Každé sociální šetření může být mírně odlišné, zároveň se může lišit šetření pro poskytování terénních služeb a pro umístění do pobytové služby. Vždy ale platí, že sociální služby jsou tu pro vás a vaše blízké, a i když můžete mít ze sociálního šetření podvědomě strach, nejsme inspekcí, ale podáváme pomocnou ruku – klientům v péči o jejich osobu, rodinám v péči o jejich blízkého. Chceme, aby rodiny měly více času trávit se svými blízkými kvalitní čas a nemusely řešit základní potřeby, které mohou zastat poskytovatelé sociálních služeb.