„Naše péče je podobná té rodinné,“ říká v rozhovoru vedoucí Denního stacionáře Vysoké Mýto
V denním stacionáři ve Vysokém Mýtě nám záleží na tom, aby měli klienti dny barevnější a zábavnější. Vymýšlíme pro ně různé aktivity, které pomáhají například jemné motorice. S klienty často i pečeme, vyrážíme na zahradu, ale mají čas i na odpočinek.
V čem má služba denního stacionáře pro klienta největší přínos?
Stáří si jako každé období lidského života plně zaslouží naši pozornost a úctu. Klienti jsou u nás stále začleňováni do společnosti, mají smysluplné prožití dne. Alespoň na chvíli ulehčíme rodině. Naše péče je podobná té rodinné.
Jak probíhá den ve stacionáři?
Zajistíme klientům vše potřebné, ať už se jedná o stravu, aktivizaci, dohled nad pitným režimem, ale i nad užitím léků, hygienou a podobně. Rodina si odpoledne klienta ve stacionáři zase vyzvedne.
Denní stacionář tedy funguje jako školka?
Ano, tento termín je správný. U veřejnosti je lépe chápaný a známější než slovo stacionář.
Klienti dochází denně, nebo je možné se domluvit jen na určité dny?
Klienti mohou chodit v kterýkoliv den od pondělí do pátku a na kolik dnů chtějí. Je lepší chodit na dva dny jdoucí po sobě, aby to dávalo smysl a klient se tak lépe adaptoval. Pro klienty a rodiny je vhodnější, když dochází celý týden.
Co vše s klienty děláte?
Pomáháme při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro ni. Děláme výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti. Zprostředkováváme kontakt se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti a pomoc při obstarávání osobních záležitostí. Díky aktivizačním technikám a cvičením mohou klienti prožívat zábavu, radost a smysluplnost v každodenním životě.
Jaké aktivity nabízíte?
Běžně s klienty děláme kognitivní trénink, trénování paměti, gymnastiku rukou, reminiscenční terapii, cvičíme s overbally. Vracíme klienty do minulosti s různými předměty, vzpomínkami a hlavně s úsměvem na tváři. Zpíváme, posloucháme hudbu, pečeme, vaříme, hrajeme hry. Navštěvujeme muzea, kino, cukrárnu, posloucháme hudbu, chodíme na procházky, pracujeme na zahradě. Aktivity vybíráme vždy podle chuti a přání klientů, do ničeho je nenutíme. Hledáme různé podněty k jejich aktivitě. Potom jsou šťastní, že ještě hodně věcí vědí, někdy to i s naší dopomocí zvládnou lépe a pak nemají pocit, že jsou na světě zbyteční.
Jak můžete pomoci pečujícím osobám?
Pomoc osobám i rodinám vidíme hlavně v tom, že mají alespoň nějaký čas na zařizování svých běžných věcí nebo i krátký odpočinek. V denním stacionáři je jeden den v týdnu přítomna sociální pracovnice, pomáhá rodinám s různými sociálními záležitostmi.
Doprovázíte klienty k lékaři?
Ano, k lékaři, na nákup, k volbám. Radíme s výběrem zdravotních pomůcek, máme tady i půjčovnu. Předáváme i kontakty na odborné lékaře, úřady práce, rádi poradíme se správnými inkontinenčními pomůckami.
Jak je služba hrazena?
Tato ambulantní služba není hrazena ze zdravotního pojištění, ale lze na ni čerpat příspěvek na péči. Pokud klienti příspěvek na péči nemají nebo nevědí, kde si jej zařídit, společně se sociální pracovnicí rádi poradíme, kam se mají obrátit.
Zajišťujete pro klienty i stravování?
Ano, stravování nám zajišťuje Ledax Vysoké Mýto. Klienti mají možnost výběru stravy i diety. Nabízíme snídani, přesnídávku, oběd a odpolední svačinu.
Vy pracujete v denním stacionáři od začátku. Co se za tu dobu změnilo, jak se posunula kvalita služby?
Máme výborný tým, který je zárukou spokojenosti klientů i jejich rodinných příslušníků. Všichni tuto práci vykonáváme hlavně srdcem, chápeme problematiku stáří nebo zdravotního onemocnění.
Můžete pomoci, když již klient potřebuje nepřetržitou péči?
V denním stacionáři to tak chodí, zdravotní stav klientů se mění. Společně se sociální pracovnicí se můžeme poradit co dál, kam se obrátit. Snažíme se rodinám vždy vyjít vstříc a být jim nápomocni a být jim oporou. Máme zde navázané moc pěkné vztahy a jsme na to pyšní.